چشم-درب-اتوماتیک-آماج-صنعت-آذر

چشم الکترونیکی درب اتوماتیک

به سنسور یا سیستمی اطلاق می شود که نسبت به تغییرات نور مرئی یا نور غیر مرئی  واکنش نشان می دهد.

انواع چشم های الکترونیکی درب اتوماتیک :

مقاومت های نوری

فتو دیود های مادون قرمز

فتو ترانزیستور مادون قرمز

چشم های الکترونیکی که به صورت آی سی

سنسورهای PIR

درب های اتوماتیک آماج صنعت آذر با دارا بودن چشم الکترونیکی به صورت خودکار باز و بسته می شود و نوعی کلید فرمان دهنده است چشم الکتریکی بدون نیاز به لمس فیزیکی توسط دست با هر وسیله دیگر باعث باز و بسته شدن درب شیشه ای اتوماتیک شده از فاصله 1 میلیمتر تا 8 متر میتوان اقدام به باز و بسته کردن درب اتوماتیک کرد و یکی از قطعات مهم آن است و در برد درب اتوماتیک در قسمت ترمینال فتو نصب می شود و چشمی درب از دو قسمت تشکیل شده است ( TX فرستنده و RX گیرند ) ترمینال های بخش گیرنده از فرستنده کمتر است و دارای دو ترمینال اتثال برق و اتصال LED میباشد. معمولا برای نصب این نوع درب چشمی از دو جفت چشمی باید استفاده شود یکی بیرون درب و یکی داخل حیاط ولی در بازار معمولا یک جفت همراه با درب شیشه ای اتوماتیک به فروش می رسد. سنسور ها بدین صورت کار میکنند:  بخش فرستنده TX یک نور مادون قرمز بوسیله یک دیود گالیم آرسنید تولید می کند که با چشم عادی قابل دیدن نیست و یک فتودیود که روی بخش گیرنده RX وجود دارد این اشعه را دریافت می کند و روی بخش گیرنده RX یک LED وجود دارد که در همیشه روشن است و فقط دریافت اشعه از فرستنده LED خاموش می شود و وقتی فردی از محدوده تنظیم شده ی درب برای باز شدن عبور میکند LED گیرنده روشن میشود و فرمان لازم برای باز یا بسته شدن و یا توقف درب اتوماتیک از برد مرکزی صادر می شود.

چشم-درب-های--اتوماتیک-آماج-صنعت

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

این سنسور عمدتاً در بالای درب اتوماتیک شیشه در دوطرف ورودی و خروجی نصب گردیده که به صورت هوشمند از اشعه ماکرو ویو یا اشعه مادوم قرمز راداری جهت تشخیص عبور و تردد به صورت طولی ، عرضی می شود ، و قابیلیت به تشخیص افراد و اشیا و همچنین دارای حساسیت قابل تنظیم ، تشخیص جهت حرکت‌های مختلف از ویژگی‌های این نوع درب بوده و علاوه بر آن آنتی کرش یا سیستم ضد برخورد را دارا می باشد .

چشم-درب-اتوماتیک-آماج-صنعت-آذر-amaj-sanat

انواع سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

1 – سنسور مادون قرمز اکتیو           2 – سنسور درب اتوماتیک مایکروویو 

یکی از اصلی ترین قسمت های درب های اتوماتیک سنسور یا چشمی می باشد ، عملکرد آن به نحوی است که هنگان تردد و یا نزدیک شدن به درب سنسور آن را تشخیص داده و درب به صورت اتوماتیک باز می شود ، و این عملکرد به صورت ارسال سیگنال های مربوطه به کنترل باکس دستگاه، چرخ دنده ها به کمک نیروی موتور به حرکت در آمده  و درب به صورت اتومات باز و بسته می شود ، این عملکرد در کسری از ثانیه صورت پذیرفته و به علت سرعت بالا سنسورها در تشخیص به موقع اجسام و افراد بسیار مهم بوده و در تشخیص خطا و باز و بسته نشدن بیهوده و غیر ضروری ، منجر به داغ شدن آن و آسیب و صدمه می زند و این عمر بسیار مهم بوده و باعث طول عمر مفید و بهینه تمامی سیستم دستگاه می شود .

2 – سنسور درب اتوماتیک مایکروویو 

سنسور موج الکترومغناطیسی منتشره ای با طول موج بیش از یک گیگاهرتز را به کمک فرستنده ( آنتن های متحرک ) به محیط اطراف ارسال می کند و بازگشت این موج از طریق زمین و یا دیوارها صورت می گیرد . در حالت عادی اگر جنبنده ای در محیط اطراف درب نباشد میزان فرکانس های ارسالی با میزان فرکانس های دریافتی یکسان است ولی اگر هرگونه جنبنده ی زنده و یا غیر زنده ای در مسیر این فرکانس ها قرار بگیرد میزان فرکانس های ارسالی با فرکانس های دریافتی دیگر یکسان نیست و این تفاوت فرکانس را سنسور سریعا تشخیص می دهد و بلافاصله سیگنال باز شدن درب به کنترل باکس دستگاه ارسال می شود . لازم به ذکر است که درباره ی این فرکانس ها تا اکنون هیچ گونه ضرری برای انسان و حیوان گزارش نشده است و از نظر سلامتی تایید شده می باشند .

سنسور-اکتیو
سنسور اکتیو

1 – سنسور مادون قرمز اکتیو

مادون قرمز به صورت دسته تشعشع های موازی و به صورت مستقیم تابیده می شود و با چشم عادی و غیر مسلح هم قابلیت مشاهده را ندارد. این تشعشعات در هنگام برخورد با هر مانعی شکسته می شوند. در درب های اتوماتیک هم برای تشخیص اشیا و افراد از این اشعه استفاده می کنند که هم بی ضرر است و هم ضریب خطای آن صفر است. سنسور مادون قرمز اکتیو از نوع استاتیک می باشد و فقط قادر است اشیا و افراد را هنگام نزدیک شدن به درب تشخیص دهد . در این حالت اشعه ی مادون قرمز به صورت دایمی توسط سنسورها در حال تابیده شدن به محیط است. حال اگر جسمی به درب اتوماتیک نزدیک شود و در محل تابش اشعه ی مادون قرمز قرار بگیرد خط تابش اشعه شکسته می شود و بلافاصله سیگنال هایی از طریق سنسور به کنترل باکس  دستگاه مبنی بر باز شدن درب ارسال می گردد . این سنسورها توانایی تشخیص اجرام و افراد را در سطح وسیعی دارند .

برخی از عواملی که بر روی کیفیت عملکرد سنسورهای درب اتوماتیک تاثیر می گذارند عبارت اند از :

رطوبت محیط

ضربه و فشار بروی سنسور

امواج مقناطیسی محیطی

لرزش های ناشی از تجهیزات محیطی

چشم-درب-اتوماتیک-آماج-صنعت-آذر.-azar

در برخی از اشکال کاربری، استفاده کردن از سنسورهای قوی تر و چشمی های درب اتوماتیک که حساسیت بالایی داشته باشند، چندان معقول به نظر نرسیده و به نوعی هدررفت بودجه می باشد. به ویژه آن که موقع تعمیر یا تعویض نیز ناچار به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. بنابر این ضرورت دارد که حین خرید درب اتوماتیک شیشه ای و انتخاب متعلقات آن، توجه کافی به نوع کاربری خود و میزان تردد روزانه داشته باشید. حتی بسیار مهم است که چه افرادی از این درب ها عبور خواهند کرد. آیا درب برای نصب در یک بیمارستان سفارش داده می شود یا قرار است در یک سوپر مارکت نصب شود؟ این دو مورد نیازهای رفت و آمدی بسیار متفاوتی دارند. به طور نمونه در خصوص بیمارستان ها، نیاز به درب هایی با چشمی های کاملا حساس و با سنسورهای متعدد و قوی داریم. اما در مورد یک سوپر مارکت نیازی به این قدر هزینه کردن نبوده و می توانیم از چشمی های ساده تر نیز استفاده کنیم.