کنترل-تردد-و-یا-اکسس-کنترل

کنترل تردد و یا اکسس کنترل ( Access Control )

یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در صنعت کنترل تردد اشخاص و اشیاء می باشد. کنترل تردد و یا اکسس کنترل ( Access Control ) تکنولوژی برای کنترل دسترسی ها و رفت و آمدها بدون استفاده از نیروی انسانی، سخت افزارهای کنترل دسترسی مانند دستگاه اکسس کنترل، قفل برقی، گیت کنترل تردد و غیره و همچنین نرم افزارهای کنترل تردد را در اختیار مدیران مجموعه ها و اماکن قرار داده است.

مفهوم کنترل تردد ( اکسس کنترل )

سیستم کنترل تردد یا همان اکسس کنترل به معنی اجازه ورود یا عدم ورود به یک شخص یا گروهی از افراد بر اساس زمان بندی مشخص به یک مکان خاص می باشد. به عبارتی ساده تر یعنی این که چه شخص یا گروهی، در چه زمانی می تواند به چه مکان هایی دسترسی داشته باشد و از چه وسایلی استفاده کند. همین امر ضریب امنیت را به شکل قابل توجهی بالا می برد. سیستم کنترل تردد از مجموعه ساز و کارهای امنیتی است که مشخص می کند چه کسی و یا چه اشخاصی مجوز ورود یا خروج دارند؟ محل های مجاز ورود و خروج این شخص یا این اشخاص کجاهاست؟ این فرد یا افراد در چه زمان هایی اجازه تردد دارند؟ و از چه گذرگاه هایی مجوز عبور و مرور دارند؟ این شخص یا اشخاص اجازه استفاده از چه وسیله و یا وسایلی دارند؟ کنترل دسترسی برای محدود کردن دسترسی افراد به اموال، ساختمان و یا یک اتاق خاص است و همان طور که از ساز و کار آن مشخص است هدف نهایی سیستم کنترل تردد افزایش امنیت مکان، اموال و اطلاعات است که موجب حفظ سرمایه و افزایش بهره وری می شود.

موارد کاربرد اکسس کنترل

سیستم کنترل تردد بررسی می کند که ورود یا خروج یک فرد یا افراد مجاز است یا خیر. در برخی از مجموعه ها بنا به درخواست مشتری دستگاه کنترل دسترسی، تنها برای ثبت زمان ورود و خروج پرسنل استفاده می شود و درب ورودی آن مجموعه با دستگاه کنترل تردد در ارتباط نبوده و برای تأیید و یا جلوگیری از ورود و خروج، در باز و یا قفل نمی شود. این نوع کنترل دسترسی فقط برای ثبت زمان ورود و خروج پرسنل یک شرکت و کمک به محاسبه میزان حقوق و دستمزد آن ها توسط مدیران سازمان ها می باشد و تنها برای ثبت زمان تردد کارکنان به کار می رود. در بعضی از مجموعه ها کنترل تردد پرسنل فقط در یک جهت (ورود یا خروج) صورت می گیرد. در این نوع از کنترل تردد می توان مجاز یا غیر مجاز بودن ورود و یا خروج افراد را کنترل کرد و برای این کار می توان از موانع فیزیکی مانند گیت تردد استفاده نمود. از دیگر موارد کاربرد سیستم اکسس کنترل این است که شما می توانید گروه هایی از افراد را مشخص کنید و محدودیت های دسترسی تردد را بر روی این گروه ها اعمال نمایید. یکی از موارد مهم کاربرد سیستم کنترل تردد امکان دریافت گزارش از تردد پرسنل است. در صورتی که مجموعه ای نیاز به داشتن گزارش از ورود و خروج و تردد کارکنان خود داشته باشد می تواند از اکسس کنترل هایی که قابلیت اتصال به شبکه و حافظه دار هستند، استفاده نماید. این نوع از دستگاه های کنترل تردد ورود و خروج پرسنل را ثبت می کند و مدیر مجموعه می تواند با اتصال این دستگاه به کامپیوتر و نصب نرم افزار کنترل تردد گزارشی از ورود و خروج کارمندان خود دریافت کند. علاوه بر همه این موارد دستگاه هایی که برای کنترل دسترسی به کار می روند می توانند برای ورودی و خروجی کالاها و اجناس موجود در انبارها نیز مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی دستگاه های کنترل دسترسی می توانند در اماکن مختلفی به کار برده شوند. برخی از این اماکن عبارتند از اتاق سرور، شرکت ها و سازمان ها، پارکینگ ها، انبارها، ورودی ایستگاه های اتوبوس، ورودی متروها، منازل، داروسازی ها، اتاق های امنیتی، بیمارستان ها و …

موارد-کاربرد-اکسس-کنترل-آماج-صنعت-آذر
Access-Control-amaj-sanat-azar

نحوه کار سیستم کنترل دسترسی

در واقع کلیه دستگاه های اکسس کنترل با یک اعتبار که همان هویت کامپیوتری است، کار می کنند. این اعتبار و هویت کامپیوتری مانند یک مجوز برای تردد و ورود و خروج، به افراد داده می شود و اشخاص به هنگام مواجه شدن با دستگاه های کنترل دسترسی از آن اعتبار جهت صدور تأییدیه و مجوز تردد استفاده می کنند. اعتبارها به یکی از روش های کارت، رمز ورود، اثر انگشت و یا چهره به اشخاص اختصاص داده می شوند. اگر دستگاه کنترل تردد بنا به درخواست مشتری به درب ورودی مجموعه متصل باشد، توسط درگاه پورت ویگنت دستگاه، درب آن مکان قفل می شود. افراد برای باز شدن این درب می بایست بوسیله یکی از روش های اعتبارسنجی ذکر شده در بالا اقدام به ورود نمایند. اطلاعات اعتبارسنجی دستگاه که معمولاً به صورت عدد و یا کد هستند، به مرکز کنترل ارسال می شود. سپس مرکز کنترل این داده ها را با اطلاعات موجود در پایگاه مقایسه کرده و پس از آن درخواست پذیرفته و یا رد می شود. در صورت پذیرفته شدن درخواست اجازه دسترسی به شخص داده شده و درب برای مدت زمان مشخص باز می شود و اگر دسترسی رد شود، درب باز نخواهد شد. همچنین در طی این فرایند اطلاعات مربوط به تردد و ورود و خروج پرسل نیز ثبت می شود. این توضیحات در مورد نحوه کار یک سیستم کنترل دسترسی ساده می باشد. در اغلب این سیستم ها می توان در پایان یک دوره لیستی از میزان تردد و استفاده اشخاص از یک مکان خاص را اندازه گیری نمود که از خود سیستم قابل رؤیت و یا چاپ است.

انواع کنترل تردد

انواع مختلفی از اکسس کنترل ها و سیستم های کنترل دسترسی وجود دارد. از سیستم کنترل تردد برای کنترل عبور و مرور اشخاص و اشیاء استفاده می شود. در ادامه با این دو نوع از دستگاه های اکسس کنترل آشنا می شویم:

کنترل تردد اشیاء

یکی از انواع سیستم های اکسس کنترل، ردیابی تردد اشیاء و اجناس و کالاها می باشد. در این نوع سیستم برای ردیابی اجناس به طور مثال کالاهای موجود در یک انبار از برچسب گذاری (RFID) استفاده می شود. هر کدام از کالاهای مختلف موجود در انبار برچسب کاغذی دارند که دارای تگ (tag) می باشند. دستگاه کنترل دسترسی امکان ورود و خروج آن کالای مورد نظر را به انبار تأیید یا لغو می کند. در فروشگاه ها و مغازه ها و سایر مکان هایی از این قبیل نیز به همین صورت ردیابی اجناس صورت می گیرد. یکی دیگر از سیستم های کنترل تردد اشیاء، کنترل ورود و خروج خودروها در پارکینگ و به طور کلی کنترل تردد در سیستم حمل و نقل می باشد. سیستم کنترل تردد پارکینگ برای ارائه خدمات مدیریت پارکینگ، خدمات حمل و نقل، نگهداری و کنترل درآمد به کار می رود. یکی از موارد سیستم کنترل تردد پارکینگ به منظور محدودسازی تردد خودروها در پارکینگ مجتمع های تجاری و اداری و مسکونی طراحی شده است. این نوع از سیستم کنترل تردد تنها اجازه عبور برای خودروهای تعریف شده در سیستم را می دهد. به این صورت که با استفاده از لیبل ها و کارت خوان های با برد بلند به هنگام ورود و خروج خودروها درب ورودی برای آن ها باز می شود.

کنترل تردد اشخاص

از ابتدای مقاله تا به اینجا در مورد سیستم کنترل تردد اشخاص و نحوه صدور مجوز ورود و خروج آن ها به یک مکان خاص صحبت کردیم. همان طور که اشاره شد یک شخص به چند طریق می تواند توسط دستگاه اکسس کنترل احراز هویت شود و مجوز ورود به وی داده شود. این صدور مجوز کنترل دسترسی برای یک فرد یا از طریق کارت RFID، یا رمز عبور و یا از طریق یکی از پارامترهای بیولوژیکی فرد (اسکن اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن قرنیه چشم، شناسایی کف دست و …) در سامانه امکان پذیر است. البته در مکان های امنیتی اغلب از کارت یا رمز عبور استفاده نمی شود، بلکه از انواع پیشرفته تر مانند تشخیص چهره، اسکن اثر انگشت و یا اسکن قرینه چشم استفاده می شود که با توجه به درجه امنیت مکان مورد نظر یکی از آن ها به کار برده می شود. این نوع سیستم ها علاوه بر دقت بیشتر امنیت بیشتری را نیز برای مجموعه ها به همراه دارند. هر کدام از این دستگاه های کنترل دسترسی بر اساس سنسوری که برای آن ها گذاشته می شود از جمله سنسورهای شناسایی چهره، اسکن قرنیه چشم یا سنسور اثر انگشت، مجوز عبور صادر می کنند. ولی در کل به دلیل اینکه سنسورهای اثر انگشت خیلی به صرفه تر از سایر سنسورهاست کاربرد بیشتری دارند. اکسس کنترل اثر انگشتی یکی از پرکاربرد ترین و رایج ترین دستگاه ها در زمینه کنترل دسترسی می باشد. در روش اکسس کنترل اثر انگشتی، باید اثر انگشت شخص از قبل برای دستگاه تعریف شده باشد. سپس کافیست فرد انگشت خودش را بر روی دستگاه قرار دهد. دستگاه اکسس کنترل پس از مقایسه اثر انگشت شخص با پایگاه داده خود در صورت تأیید شدن به فرد اجازه ورود یا خروج می دهد و زمان ورود و خروج وی را نیز ثبت می کند و در صورت صحیح نبودن، هیچ یک از موارد انجام نخواهد شد. برخی از انواع اکسس کنترل ها قابلیت ثبت تردد و ارتباط با نرم افزار کنترل تردد را دارند و در اصطلاح به آن ها دستگاه های کنترل دسترسی تحت شبکه اطلاق می شود. به طور کلی سیستم اکسس کنترل از دو بخش کنترل تردد الکترونیکی شامل نرم افزارها و سخت افزارها و کنترل تردد فیزیکی که شامل گیت تردد نفر و یا درب های اتوماتیک تشکیل شده است. در ادامه با نرم افزارها و برخی سخت افزارهای کنترل تردد آشنا می شویم.

نرم افزار کنترل تردد

با توجه به آن که مدیریت رفت و آمد کارکنان و میهمانان در یک مجموعه بایستی سازمان یافته باشد و تحت کنترل بخش های مدیریتی مانند بخش حراست و کارگزینی آن مجموعه قرار بگیرد، به همین جهت نرم افزارها و سخت افزارهای کنترل دسترسی با هدف تأمین ایجاد یکپارچگی بین خواسته های این بخش ها طراحی شده است. به علت تعداد بالای تردد و رفت و آمد در برخی از مکان ها و مجموعه ها مانند ادارات، دانشگاه ها، بیمارستان ها، مجتمع های بزرگ و … سیستم کنترل دسترسی برای آسان شدن کنترل رفت و آمد کاربران امکانات ویژه ای را در نظر گرفته است. نرم افزار کنترل دسترسی به همراه دستگاه اکسس کنترل و ملزومات ویژه همراه با آن به مدیران مجموعه ها کمک می کند تا تردد و ورود و خروج افراد را در مکان های خاص و مهم کنترل نمایند. همچنین این نرم افزار امکان ایجاد دسترسی مجاز و محدودیت در ورود و خروج را برای مدیران فراهم می کند. به وسیله نرم افزار اکسس کنترل برای هر شخصی می توان محدوده زمانی مشخصی جهت تردد و ورود و خروج وی مشخص نمود. به این صورت که اگر فرد مورد نظر در زمان های غیر مجاز قصد تردد داشته باشد، دستگاه کنترل تردد از ورود و خروج آن شخص جلوگیری می کند. همچنین می توان بر حسب نیاز چندین محدوده زمانی برای یک کاربر تعریف نمود و به هر یک از آن ها محدوده زمانی خاصی را اختصاص داد. اگر مدیر یک مجموعه ای تمایل به تردد فرد خاصی نداشته باشد، بوسیله نرم افزار کنترل دسترسی می تواند تگ (tag) آن شخص را غیر فعال کند و در هر زمان که نیاز بود و یا تمایل داشت به حالت فعال برگرداند. یکی از کاربردی ترین امکان نرم افزار کنترل دسترسی قابلیت گزارش گیری آن است. برای دریافت گزارش می بایست سیستم اکسس کنترل را توسط پورت و کابل شبکه به کامپیوتر وصل نمود و یا داده ها و اطلاعات تردد را بر روی یک فلش ذخیره کرد و به وسیله نرم افزار گزارشات مورد نظر را تنظیم و دریافت نمود. در این نرم افزار می توان برای هر فرد با توجه به فیلدهای مورد نظر اطلاعاتی از جمله نام کاربری، رمز عبور، شماره تماس، شماره پرسنلی و غیره تعریف نمود. مدیریت دسترسی و امکان مانیتورینگ درب ‌ها، اتاق‌ های فنی و سایر مکان‌ های خاص و همچنین اخذ تدابیر مناسب در موقعیت ‌های دسترسی غیر مجاز، ضرورت استفاده از یک سیستم یکپارچه‌ کنترل دسترسی را در ساختمان ‌ها و مجتمع ‌های چند منظوره بیشتر نمایان می کند. امروزه نرم افزار های کنترل دسترسی فراوانی با قابلیت های متعدد در بازار وجود دارد که به اختصار نام چند مورد از آن ها را ذکر می کنیم.

نرم افزار مدیریت کنترل دسترسی و تردد BioStar، نرم افزار کنترل دسترسی Midia Access، نرم افزار کنترل دسترسی سپیدار همکاران سیستم، نرم افزار اکسس کنترل هوشمندسازان بیتا، نرم افزار کنترل دسترسی مهرپردازش و نرم افزار کنترل تردد آماج صنعت آذر . در ادامه با نرم افزار اکسس کنترل آماج صنعت آذر  و امکانات آن آشنا می شویم.

امکانات نرم افزار اکسس کنترل

    امکان گزارش گیری از کلیه ورود و خروج ها در بازه های زمانی مشخص

    دارای امکان ایجاد محدودیت تردد افراد یک گروه به تعداد مشخص در یک روز

    امکان تعریف بازه زمانی روزانه و هفته ای برای تردد افراد

    دارای قابلیت تعریف بازه های زمانی متفاوت برای گروه های مختلف

    امکان تعریف مدت اعتبار در نرم افزار برای هر فرد و هر گروه

    امکان تخلیه اطلاعات از طریق شبکه و فلش

    دارای قابلیت پشتیبان گیری اتوماتیک

    دارای امکان تعریف 200 نفر

    با قابلیت تقویم فارسی به همراه تعطیلات رسمی در سال جاری

    دارای امکان خواندن کاربران از دستگاه به صورت آنلاین و بارگزاری کاربران در دستگاه به همین شکل

    قابلیت نداشتن محدودیت بابت معرفی دستگاه و کنترل چندین دستگاه با یک نرم افزار

    دارای امکان اعمال دسترسی در ساعات و روزهای خاص به صورت فردی و گروهی بدون محدودیت به طور آنلاین

    امکان فراخوانی ترددها به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و بر اساس تاریخ

    دارای قابلیت گزارش گیری از افراد به طور کاملأ پیشرفته

    امکان ایجاد گروه با محدودیت دسترسی امکان

    دارای قابلیت ماژول وب سرویس

    امکان ارسال اطلاعات تردد دستگاه حضور و غیاب به صورت آنی و لحظه ای (time-Real ) به نرم افزار و…

    دارای امکان ماژول مانیتورینگ

    و امکانات دیگر …

انواع دستگاه های کنترل تردد

همان طور که گفته شد سیستم کنترل تردد از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است. اگر بخواهیم به طور کلی یک سیستم اکسس کنترل را ترسیم کنیم آن را به سه بخش تقسیم می کنیم.

دستگاه های اکسس کنترل وروردی، نرم افزار کنترل تردد، دستگاه های اکسس کنترل خروجی ، نحوه کار سیستم کنترل دسترسی به این صورت است که اطلاعات و داده های تردد افراد از طریق دستگاه های کنترل تردد ورودی مانند دستگاه های اکسس کنترل اثر انگشتی و یا اکسس کنترل کارتی ثبت و ضبط می شود. به طور مثال در این مرحله فرد به هنگام ورود انگشت خود را جلوی دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی در قسمت ورودی قرار می دهد تا دستگاه اثر انگشت وی را اسکن و شناسایی کند.

سپس اطلاعات فرد به نرم افزار کنترل تردد منتقل می شود تا برای بررسی تشخیص هویت شخص با اطلاعات موجود در پایگاه داده نرم افزار مطابقت داده شود. پس از بررسی، تأیید یا عدم تأیید صلاحیت آن فرد از طریق نرم افزار کنترل دسترسی به دستگاه های اکسس کنترل خروجی مانند گیت کنترل تردد، اکسس کنترل درب، قفل های برقی و مواردی از این قبیل ارسال می شود. اگر صلاحیت ورود شخص توسط نرم افزار کنترل تردد تأیید شده باشد، دستگاه کنترل تردد خروجی برای آن فرد باز می شود و چراغ سبز به نشانه تأیید روشن می شود. در مقابل اگر هویت فرد یا افراد در نرم افزار اکسس کنترل تأیید صلاحیت نشود ممنوعیت خروج به دستگاه های کنترل دسترسی خروجی ارسال می شود و درب یا گیت تردد مورد نظر برای آنان باز نخواهد شد و چراغ قرمز به نشانه عدم تأیید صلاحیت فرد یا افراد روشن خواهد شد.

دستگاه اکسس کنترل ورودی

دستگاه های کنترل دسترسی تنها به افرادی اجازه ورود می دهند که برای آن ها یک رمز، یک کارت، اثر انگشت و یا تشخیص چهره تعریف شده باشد. دستگاه های اکسس کنترل ورودی شامل دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره، اثر انگشت، کارت و یا رمز عبور می باشند که با نصب بر روی درب ها و یا ورودی ها به عنوان یک کنترل کننده هوشمند عمل می کنند.

نمونه های مختلفی از اکسس کنترل های ورودی در بازار وجود دارد که عبارتند از اکسس کنترل تشخیص چهره، اکسس کنترل اثر انگشتی، اکسس کنترل کارتی و اکسس کنترل رمز عبور.

 

اکسس کنترل کارتی

در برخی از سازمان ها مدیران ارشد برای افراد داخل مجموعه خود (کارمندان یا مدیران داخلی) کارت های هوشمند صادر می کنند تا به هنگام ورود به آن مجموعه و یا سازمان، کارت خود را برای تشخیص صلاحیت و مجوز ورود بر روی دستگاه اکسس کنترل کارتی قرار دهند. پس از تأیید اعتبار توسط نرم افزار اکسس کنترل مرتبط با دستگاه ورودی، اجازه ورود به افراد داده می شود و زمان آن نیز ثبت می گردد.

اکسس کنترل رمز عبور

در برخی دیگر از سازمان ها عدد یا کدی برای ورود به پرسنل داده می شود. کارکنان باید رمز خود را (که قبلأ در دستگاه کنترل دسترسی برایشان تعریف شده وارد دستگاه کنترل ورودی نمایند. در صورت درست بودن رمز، ورود شخص تأیید شده و درب ورودی باز می شود و در صورت نادرست بودن، دستگاه از وزود شخص ممانعت می کند.

اکسس کنترل اثر انگشتی

در این نوع کنترل تردد ورودی باید کاربر انگشت خود را بر روی دستگاه قرار دهد و سپس دستگاه کنترل دسترسی پس از بررسی اثر انگشت شخص در صورت صحیح بودن به وی اجازه ورود یا خروج خواهد داد. همچنین زمان ورود و خروج او را نیز ثبت می شود و در صورت تأیید نشدن، هیچ یک از موارد فوق صورت نمی گیرد.

اکسس کنترل تشخیص چهره

در سازمان هایی که برای ورود اشخاص نیاز به کنترل امنیتی بیشتری دارند از دستگاه های تشخیص چهره استفاده می شود. هنگام ورود به سازمان های امنیتی و مکان های خاص آنها، تصویر صورت اشخاص بوسیله اکسس کنترل ورودی اسکن شده و با لیست عکس های موجود در دستگاه مقایسه می شود. پس از بررسی در صورت شناسایی چهره و تایید، اجازه ورود داده می شود و زمان ورود وی ثبت خواهد شد.

دستگاه اکسس کنترل خروجی

به طور کلی دستگاه های اکسس کنترل تردد دارای یک یا چند رله می باشند که دستگاه پس از تشخیص صلاحیت ورود افراد برای فرمان دادن به قفل برقی به منظور باز شدن درب از آن ها استفاده می کند. همچنین می توان از این اکسس کنترل ها برای فرمان دادن به انواع درب های اتوماتیک استفاده نمود.

از انواع دستگاه های کنترل تردد خروجی می توان به گیت کنترل تردد، اکسس کنترل درب و قفل های برقی اشاره کرد.

گیت کنترل تردد

گیت های کنترل تردد به منظور حفظ امنیت و ایمنی افراد یک مجموعه یا سازمان ساخته شده است. گیت ها به طور کلی بسته به نیاز هر سازمان ساخته شده و انواع مختلفی دارند. از جمله این گیت تردد ها می توان گیت های شیشه ای، گیت های تمام قد، گیت های مترویی، گیت های ورود و خروج، گیت های نفر رو، گیت های باشگاهی و … اشاره نمود.

گیت کنترل تردد در مسیر عبور افراد قرار داده می شود و با سد معبر کردن افراد و کنترل هویت آنها از طریق شناسایی توسط دستگاه های اکسس کنترل ورودی و تأیید صلاحیت توسط نرم افزار کنترل تردد، مسیر حرکت را آزاد کرده و به افراد اجازه عبور می دهد. همچنین این قابلیت را دارد که با ثبت زمان ورود و خروج افراد، آنها را حضور و غیاب کرده و با گزارش گیری منظم عملکرد افراد را مدیریت می کند. گیت تردد از بخش های مختلفی تشکیل شده و هر یک از این بخش ها وظیفه خاصی دارند تا عمل کنترل تردد را به خوبی بتواند مدیریت کند. گرچه تاکنون ابزارهای مختلفی برای کنترل عبور و مرور و تردد ابداع و استفاده شده است، اما بهترین وسیله برای اجرای یک کنترل تردد اصولی، بهره برداری از انواع گیت تردد نفر می باشد. در پایان این مقاله مثالی از یک سیستم اکسس کنترل باشگاهی کامل به همراه دستگاه های ورودی و نرم افزار کنترل تردد و دستگاه های خروجی کنترل دسترسی برای شما شرح می دهیم.

کنترل تردد باشگاهی

سیستم اکسس کنترل باشگاه ورزشی راه حلی مناسب برای مکانیزه کردن مجموعه های ورزشی، باشگاهی و مدیریت جامع این گونه مکان ها می باشد. اتوماسیون اکسس کنترل باشگاهی، مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزار اکسس کنترل است. این پکیج باشگاهی عبارتند از دستگاه های اعتبارسنجی ورودی، پکیج قفل های الکترونیکی کمدها، گیت تردد نفر و نرم افزار جامع کنترل مدیریت باشگاه. هدف سیستم کنترل تردد باشگاهی ایجاد یک مکان کاملأ اتوماتیک بوده که در آن هر عضوی بتواند  بدون روبرو شدن با هیچ اپراتوری، تمامی عملیات مربوطه خودش را انجام دهد و مسئولین باشگاه فقط نقش نظارتی داشته باشند نه نقش اجرایی.