شیشه سربی با قیمت مناسب مخصوص اتاق رادیولوژی عرضه می شود.

شیشه ها در عصر حاضر ما جزو متریالهای پر کاربرد می باشند که ضمن کاربری  در ساخت درب و پنجره ها، در تزئینات و ساخت ابزار های مورد پتانسیل کاربردی خواهند داشت.

شیشه ها را می توان با توجه به کاربرد مورد نظر در ساختارها و سایزهای متفاوت ساخت.  یکی از موارد استفاده از شیشه سربی، کاربرد آن در  ساختار اتاق های بیمارستانی، مراکز رادیولوژی ها، مراکز درمانی است.

استفاده از شیشه های سربی ویژه ای در ساخت اتاقک های رادیولوژی که در معرض مستقیم اشعه ها هستند، یکی از مزایای خاص صنایع شیشه می باشد.

با مقاله ی کاربرد شیشه سربی در رادیولوژی و سونوگرافی همراه ما باشید.

شیشه سربی مورد استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد عمدتا جهت کاربرد در اتاق های رادیولوژی، ام آر آی، سی تی اسکن استفاده می شود. این شیشه ها معمولا از کشورهای خارجی و در کیفیت های متفاوتی از کشورهای آلمان، انگلیس، ژاپن، چین وارد می شوند.

شیشه های باریم سرب یا شیشه های سربی دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • این شیشه ها کاملا شفاف هستند
  • محافظت کامل در برابر اشعه های ساطع از دستگاه خواهند داشت
  • در ابعاد استاندارد اجرا می گردند.
 

شیشه های سربی را می توان در هر ضخامتی بنا به سفارش مشتریان محترم تولید نمود. با این حال اغلب شیشه های سربی دارای ضخامت پایینی هستند. بنابراین این شیشه ها را می توان در هر ابعادی که توانایی جذب یونهای پرتوساز که عامل اصلی سرطان می باشند را داشته باشد، تولید کرد.

حداقل سرب مورد نیاز برای استفاده در شیشه های سربی 55 درصد ماده از کل متریال شیشه است تا قابلیت ماحفظت پرتویی داشته باشد.

البته برخی از مراکز بیمارستانی، هم در اتاق های اردیولوژی و هم در سایر بخش های بیمارستانی از این شیشه ها استفاده می کنند.

 

چرا باید از شیشه سربی در مراکز درمانی استفاده نمود؟

 
 

 

 

مهمترین دلیل استفاده از شیشه سربی در مراکز درمانی و بیمارستانها، حفاظت از اپراتور دستگاه و فردی است که مسئول انجام عکسبرداری از بیمار می باشد. زیرا در اتاق های کنترل مراکز اسکن و رادیولوژی، چنین فردی در برابر تششع ناشی از پرتوهای با یونهای سنگین می باشد و چون ممکن است در یک روز بالای 100 نمونه اسکن انجام دهند، صد در صد سلامتی وی با خطر روبرو خواهد شد و در دراز مدت ممکن است به سرطان مبتلا شود. بنابراین برای محافظت از رادیولوژیست ها و اپراتورهای چنین دستگاههای تشتشع زا، استفاده از شیشه سربی در درب اتوماتیک و یا درب ورودی لولایی ضروری می باشد. بدین ترتیب سلامتی تکنسین مورد خطر واقع نمی شود.

دیوارها و درب های اتاقک های رادیولوژی تماما از سرب ساخته شده اند ضمن اینکه شیشه اتاق نیز با وجود شفافیت و وضوح کافی از جنس باریم و سرب می باشد.

سرب (به انگلیسی: Lead) یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۸۲ و نشان شیمیایی pb (به لاتین: Plumbum) است. این فلز سنگین، چگالی بالا و نقطه ذوب بسیار پایینی در مقایسه با سایر فلزات داشته و فلزی نرم است.

 
 

 

 

تصویر واقعی فلز سرب است

نگهداری و قاب بندی شیشه های سربی

در نگهداری و نظافت شیشه های سربی باید نهایت دقت و ظرافت به کار گرفته شود چرا که آن ها بسیار حساس هستند.

شیشه های سربی بطور معمول در ابعاد بزرگی سفارش و نصب می شوند که این ابعاد بالا، هزینه بالایی را نیز در بر خواهد داشت بنابراین در حمل، نصب و نگهداری آن ها باید دقت کافی را به کار برد.

این شیشه ها نباید به هیچ وجه با مواد شیمیایی و قلیایی و بازی معمولی تمیز و شستشو شوند چرا که مواد شیمیایی به مرور زمان به این شیشه سربی ها جذب خواهند شد و در گذر زمان موجب مات و لک شدن شیشه ها خواهند شد که از وضوح کافی و شفافیت آن ها می کاهند.

علاوه بر مواد شوینده شیمیایی، برچسب ها نیز دارای مواد شیمیایی هستند که پس از مدتی مانند شوینده ها جذب در ساختار شیشه سربی خواهند شد و از وضوح شیشه ها کم می کنند.

پنجره مجهز به شیشه سربی برای جلوگیری از نشت پرتو
پنجره مجهز به شیشه سربی

قاب شیشه های سربی از استیل و فولاد گالوانیزه و در ابعاد استاندارد و یا سفارشی مشتریان ساخته می شود. شرکت آماج صنعت آذر ارائه کننده شیشه های سربی برای مراکز درمانی می باشد.

سفارش شیشه سربی : 4813 -021

کاربرد شیشه سربی در آزمایشگاه تشخیص طبی

 

استفاده از شیشه در تمام مراحل و روزمره در قالب کاربردهای متنوعی برای ما محرز می باشد ضمن اینکه شیشه ها در انواع مختلفی ساخته شده تا کاربری مختص به خود را به بهترین شکل به ثبت برسانند.

شیشه سربی در ساخت اتاق های عکسبرداری و اسکن کاربرد خاصی داشته و در نوع خاصی با نام شیشه های سربی تولید و استفاده می شوند.

شیشه های دارای باریم سرب برای جلوگیری از ورود اشعه های دستگاه عکسبرداری به داخل اتاق کنترل و محافظت از رادیولوژیست ها طراحی و ساخته شدند.

این شیشه سربی ها با شرایط خاصی شستشو می شوند ضمن اینکه بسیار حساس هستند اما در برابر ضربه از مقاومت مطلوبی برخوردارند.

ابعاد مورد نیاز شیشه سربی برای اتاق های مختلف اسکن در مراکز درمانی

نوع کاربری اتاق نیاز به شیشه سربی ابعاد استاندارد شیشه
رادیولوژی دارد 80*60 سانتی‌متر
ماموگرافی ندارد
آنژیوگرافی دارد  200*100 سانتی‌متر
سی‌تی اسکن دارد 120*80 سانتی‌متر
اتاق عمل ندارد
اتاق سنگ‌شکن ندارد
اتاق پری اپیکال(تک دندان) دارد 20*10 سانتی‌متر
اتاق پانورکس OPG دارد 20*20 سانتی‌متر
شیشه سربی تعبیه شده در درب اتوماتیک
درب اتوماتیک سربی بیمارستانی
درب اتوماتیک سربی مخصوص اتاق رادیولوژی و اشعه ایکس